Szkoły Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w Bogucinie
NA LATA 2014-2019
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
Ogólne informacje o szkole
Adres:
Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Bogucinie
Bogucin 64
21-080 Garbów
Tel:. 81 501 80 61
Strona www: http://www.szkolabogucin.garbow.pl
Adres mailowy: spbogucin@gmail.com
Liczba oddziałów: 8 (w tym 2 oddz. przedszkolne)
Liczba nauczycieli: 12
Liczba pracowników niepedagogicznych: 2
Organ prowadzący: Gmina Garbów
Organ nadzorujący: Lubelski Kurator Oświaty
Organ przedstawicielski rodziców: Rada Rodziców
Charakterystyka szkoły
Szkoła zlokalizowana jest w jednopiętrowym budynku. Dysponuje pięcioma salami lekcyjnymi, jedną salą oddziału przedszkolnego, zastępczą salą gimnastyczną, pracownią komputerową ze stałym dostępem do Internetu oraz biblioteką z Multimedialnym Centrum Informacyjnym. W budynku znajdują się dwie szatnie (oddzielnie dla klas młodszych i starszych). Baza szkoły oceniana jest jako dobra. W dalszej perspektywie istnieje konieczność budowy sali gimnastycznej.
Nasza placówka realizuje wiele projektów, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki czemu poszerzyła się oferta dodatkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów oraz poprawiło się wyposażenie szkoły w nowoczesne pomoce naukowe i dydaktyczne (tablety, tablica interaktywna).
Wyniki nauczania w tym wyniki sprawdzianów zewnętrznych są wysokie. Średnie wyniki na sprawdzianie organizowanym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną kształtują się najczęściej na poziomie siódmego staninu w dziewięciostopniowej skali staninowej.
Szkoła spełnia oczekiwania społeczności szkolnej w zakresie realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych. Dzieci oczekujące na autobus mają zapewnioną opiekę świetlicową, a wszyscy chętni uczniowie podczas pobytu w szkole mogą skorzystać z ciepłego posiłku. Ważnym zadaniem jest zorganizowanie świetlicy, z której mogłaby korzystać większa grupa dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-VI.
Jako placówka oświatowa nasza szkoła jest swoistym ośrodkiem kultury we wsi. Tu odbywają się zebrania wiejskie, warsztaty taneczne, zajęcia aerobiku jak również wiele spotkań z ciekawymi ludźmi.
W środowisku szkoła postrzegana jest jako placówka o określonej tożsamości, a wszystkie jej podmioty czują się odpowiedzialne za jej jakość.
Wartości jakimi będziemy kierować się w procesie kształcenia i wychowania
Dla naszych uczniów, rodziców i pracowników szkoły szczególnie ważne wartości to:
BEZPIECZEŃSTWO
Czyli szkoła bezpieczna w sferze fizycznej - chroniąca zdrowie i życie;
W kształtowaniu systemu wartości największą rolę odgrywają rodzice, opiekunowie, czyli osoby dorosłe. To oni wpajają dziecku fundamentalne wartości na których człowiek buduje swoje godne życie. Szkoła wspiera rodzinę w procesie wychowania.
NAUKA
Postrzegana jako proces wszelkiego kształcenia. Zaspokaja dwie ważne potrzeby ucznia: dążenie do poznania świata i zdobycia wiedzy o nim oraz ukształtowanie własnej osoby i rozwinięcia własnego umysłu. Poznawanie rzeczywistości odbywa się na drodze bezpośredniej oraz na drodze pośredniej. Obie te drogi należy w praktyce nauczania - uczenia się w szkole i poza nią harmonijnie łączyć. Sprzyja to rozwojowi takich umiejętności jak: czytanie, myślenie matematyczne, myślenie naukowe, komunikowanie się w języku ojczystym i w języku obcym, posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, uczenie się, praca zespołowa. Chcemy, aby nasi uczniowie wiedzę teoretyczną potrafili wykorzystać w praktyce dla własnego rozwoju oraz przekształcania otaczającej nas rzeczywistości.
MIŁOŚĆ
Postrzegamy jako najważniejszą wartość w życiu każdego człowieka, bez której nie jesteśmy w stanie prawidłowo funkcjonować. Jest to szczególna wartość, na którą zwraca również uwagę patronka naszej szkoły,
Wanda Chotomska, wypowiadając słowa "Dajmy dzieciom miłość..."
TOLERANCJA
Chcemy, aby nasi wychowankowie rozumieli, że różnice między ludźmi są zjawiskiem naturalnym, aby potrafili szanować inne rasy i nacje oraz ich poglądy, by byli wrażliwi na potrzeby innych.
SPRAWIEDLIWOŚĆ
Proces wychowania oparty jest na prawdzie rozumianej jako uczciwe, prawe postępowanie, zgodnie ze słowami
ks. Jerzego Popiełuszki: "Człowiek sprawiedliwy to ten, który kieruje się prawdą i miłością. Bo im więcej jest w człowieku prawdy i miłości, tym więcej i sprawiedliwości."
WIZJA SZKOŁY
Jesteśmy miejscem bezpiecznym i przyjaznym, a nasza działalność ukierunkowana jest na ucznia i jego potrzeby. Nasza szkoła umożliwia wszechstronny rozwój osobowości dziecka promując wartość rodziny.
MISJA SZKOŁY
"Dajmy dzieciom miłość, żeby łez nie było"
/Wanda Chotomska/
Słowa patronki naszej szkoły są dla nas inspiracją do podejmowania działań, dających szansę rozwoju wszystkim uczniom oraz zapewniających bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Zgodnie z naszą misją, dawać miłość, to stwarzać możliwości rozwoju i być wrażliwym na potrzeby innych.
Dążymy do tego, aby nasz uczeń potrafił dokonywać świadomych wyborów, był otwarty na środowisko naturalne i społeczne, pewnie poruszał się w określonym systemie wartości przestrzegając jednocześnie norm etycznych. Bardzo ważnym elementem pracy naszej placówki jest wzmacnianie więzi z rodziną pełniącą szczególną funkcję w kształtowaniu osobowości młodego człowieka. Stwarzając możliwości wszechstronnego rozwoju będziemy dążyć do kształtowania postaw obywatelskich z poszanowaniem tradycji, kultury narodowej i regionalnej. Chcemy, aby nasz absolwent był dobrze przygotowany do następnego etapu kształcenia i sprawnie funkcjonował w otaczającym go świecie. Wszyscy członkowie szkolnej społeczności starają się postępować zgodnie z ustalonym wspólnie modelem ucznia, nauczyciela i rodzica.
UCZEŃ NASZEJ SZKOŁY jest:
Cechy NAUCZYCIELA naszej szkoły:
Cechy RODZICAnaszych uczniów:
PROGRAM ROZWOJU
Uwzględnia potrzeby szkolnej społeczności oraz wymagania państwa wobec szkół zawarte w Rozporządzeniu MEN z dnia 10 maja 2013r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Odniesienie do wymagań pozwala jednocześnie myśleć globalnie, działać lokalnie.
Wymagania:
Wybrane działania priorytetowe dla naszej szkoły:
EWALUACJA
Sposób ewaluacji
Cel: Zweryfikowanie realizowanych zadań pod kątem oczekiwań uczniów, rodziców i nauczycieli.
Forma:
Raport w formie pisemnej przedstawiony na radzie pedagogicznej podsumowującej pracę szkoły za dany rok (dla pracowników) informacja na godz. z wychowawcą klasy (dla uczniów) – do 15.09. na pierwszym zebraniu ogólnoszkolnym (dla rodziców) – do 30.09.
Sposób i terminy aktualizacji:
Kto: Dyrektor/zespół nauczycieli
Kiedy: Do 30 września kolejnego roku szkolnego
Ewaluacja prowadzona jest z udziałem społeczności szkolnej
Miejsce publikacji, możliwość dostępu:
Gdzie: Szkoła Podstawowa
im. W. Chotomskiej w Bogucinie
Forma elektroniczna:
Forma papierowa:
Autorzy
Kto tworzył:
Data uchwalenia: 05.02.2014r.